Akkurat det er litt befriende at man ser - at det finnes muligheter. Jeg tror ting kommer til å endre seg når det kommer tilbake til det normale også. Jeg tror ikke folk kommer til å reise langt i de nærmeste årene, vi kommer til å bruke penger annerledes. Vi kommer kanskje til å bruke mer penger på hjem, fritid og hobby? Litt mer lokale reiser og matopplevelser, og definitivt mer på helse og velvære produkter vil jeg tro. Vi kommer også ganske sikkert til å bruke mer på netthandel!
Våre nettbutikker har økt i siste halvdel av mars:
Siden 13. mars til dagens dato har våre nettbutikker økt omsetning med ca 15% om man sammenlignet med 2019. Det tallet kjenner jeg dypt inni meg motiverer, for vi har faktisk muligheter nå. Hva om alle bare sitter og tenker at nå går alt i dass, da gjør det jo selvfølgelig det. Hva om akkurat vi, sammen med kundene våre, klarer å snu på akkurat dette. Vet du hva, la oss tenke at akkurat nå så har vi mer muligheter enn vi aldri har hatt før. Det gjør noe med oss i arbeidsdagen, som kan være med å skape resultater.
Hva tenker læreren på 66 år som ikke er så glad i data, hva tenker sykepleierne som kanskje har nær familie som er i risikogruppen - de har brettet opp armene og bare gjort det! De har omstilt seg på flekken. Litt det samme opplever jeg i Uni Micro, folk har flotte webmøter på Teams. Vi bruker plutselig kamera, de fleste gjorde ikke det før, og vi er sosiale på nettmøter på en helt annen måte enn jeg har opplevd før. Folk jobber litt på kveld for å kompensere for forstyrelser med mindre barn på dag tid. Folk stepper rett og slett opp. Når vi blir utfordret så vises det gang på gang at det virkelig bor noe mer i oss.
Hvordan skal akkurat jeg og min butikk gripe muligheten?
Kanskje selger du mot B2B markedet og du føler det er nede. Kanskje er da tiden for en periode å tenke på salg mot private? Kanskje er tiden inne for å tenke på hvordan du kan gi merverdi til forhandlerne dine? I en senere artikkel vil vi presentere et bonussystem vi er i ferd med å rulle ut som kan tenkes brukt til ulike scenario rundt å bygge lojalitet og kanskje drive mer salg.
Kanskje bør du akkurat nå se på hvordan du kan forbedre nettbutikken din, slik at vi sammen kanskje kan øke salget ytterligere når hjulene begynner å trille for fullt igjen. Våre konsulenter kan i alle fall være med på en slik sparringsrunde. I tillegg vil vi i tiden fremover presentere en del caser på ulike typer funksjonalitet vi har laget for kunder. Det er alltid mye som kan gjøres i en nettbutikk for å forbedre salg og konvertering.
Kan mer fokus på leveringsalternativ være viktig nå?
Kanskje bør du akkurat nå profilere leveringsalterantivene bedre i nettbutikken eller på hjemmesiden din. Kanskje kan akkurat dere annonsere bredt lokalt på Facebook, så begynner dere å tilby hjemkjøring eller at det finnes en fraktleverandør som kan gjøre det på en god måte i ditt nærområde? Det finnes mange slike muligheter man bør kunne ta i bruk nå.
Vi kommer til å bruke penger annerledes de nærmeste årene, da gjelder det å tilpasse seg og se muligheter. De finnes og vi har veldig lyst å hjelpe dere med akkurat det sammen med våre sammarbeidspartnere.
Våre handlemønstre vil endre seg og de må vi utnytte sammen, det er de som snur seg rundt som lykkes nå. Har du lyst å ta en prat med oss om disse tingene?